کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی
کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی خدمات به اعضا و سایر فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه ایجاد شده است

معرفی کتاب برگ اضافی

شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۸ ق.ظ



برگ اضافی (یادداشت‌هایی از شرق تا غرب)

نویسنده: منصور ضابطیان

انتشارات: مثلث

تعداد صفحات: ۱۵۸

برای برخی از ما بستن چمدان و راهی شدن به مقصد سفر، یکی از لذّت‌بخش‌ترین کارهای زندگی است. تجربة رفتن به شهر یا کشوری دیگر و رویارویی با محیط تازه و مردمی دیگر، هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی است و کسانی که این تجربیات را ثبت و منتشر می‌کنند؛ انسان‌های خوش‌ذوق و دست‌ودل‌بازی هستند که به ما اجازه می‌دهند، بدون تهیة بلیت و پرداخت هزینه با ایشان هم‌سفر شویم.

منصور ضابطیان از این دست افراد است. «برگ اضافی» سومین اثر این نویسنده در قالب سفرنامه است. او در این باره می‌گوید: «برگ اضافی برخلاف دو کتاب پیشین گزارش‌هایی کامل از سفر به کشورهای مختلف نیست. ‌ یادداشت‌های پراکنده‌ای‌ست از مشاهدات و خاطراتم از این سو و آن سوی جهان. ‌ اگر تصور می‌کنید با خواندن این کتاب می‌توانید اطلاعات کافی و وافی دربارة این کشورها به دست بیاورید، سخت در اشتباهید. ‌ این کتاب فقط خاطره‌نگاری‌هایی است از یک آدم دیوانة سفر که هیچ چیز را به اندازه تجربه‌های منحصر به فرد در گوشه و کنار جهان دوست ندارد. ‌ اصلاً بگذارید خیالتان را راحت کنم. ‌ تا به حال شده که به رستوران بروید و مثلاً یک غذای پلویی سفارش بدهید و بعد برای اینکه حسابی به خودتان حال بدهید بخواهید یک کباب برگ اضافی هم برایتان بیاورند؟ اگر دو کتاب مارک و پلو و مارک دوپلو، آن غذای اصلی باشد، کتابی که در دست دارید همان برگ اضافی است. ‌ نوش جان! ‌»

کوتاه و خوش‌خوان بودن خاطرات، ارائة دیدگاه‌هایی گاه انتقادی و موضع‌گیری در خصوص برخی وقایع، ارائة اطلاعات عمومی و تخصصی جالب در خصوص چگونگی سفرهای بین‌المللی در خلال بیان خاطرات، پیوست کردن یک عکس غالباً مرتبط به هر خاطره، اشارة کلیدواژه‌ای از خاطرات یا نمادهای خاص هر مکان در ذیل نام آن، داشتن درون‌مایة طنز، ارائة تصویری از فرهنگ، اقتصاد و وضعیت معیشتی در کشورهای مختلف برخی ویژگی‌های این اثر منصور ضابطیان است.

نویسنده در خصوص مهم‌ترین آثاری که سفر بر شخصیت او داشته این چنین می‌گوید: «وقتی فراوان سفر می‌کنید هم قدر خانه و سرزمین خودتان را بیشتر می‌دانید و هم در زندگی آسان‌تر با همه چیز مواجه می شوید. [در واقع سفر] مرا از یک آدم سخت‌گیر به یک فرد راحت تبدیل کرد که سعی می‌کند از لحظاتش استفاده کند و از آن‌ها لذت ببرد.»

  • جمشید چایانی - فرشته پیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی