کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی
کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی خدمات به اعضا و سایر فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه ایجاد شده است

نقد کتاب به سپیدی یک رویا

شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ق.ظ

کتاب  "به سپیدی یک رویا"  یکی از منابع جشنواره رضوی هستش که دیدم بد نیس با مطالعه اون نقد و بررسی هم برای علاقمندان به مطالعه و شرکت کنندگان جشنواره  رضوی داشته باشم.



درباره کتاب:

این کتاب در ارتباط با بخشی از زندگی و سفر حضرت فاطمه معصومه(س) به خراسان و از زبان سلطان ندیمه ی ایشان، به نگارش درآمده است. نویسنده در این کتاب از زبان یکی از نزدیکان حضرت(س) ماجرا را پیش می برد. حتی زمانی که نویسنده می خواهد روایتی تاریخی را بیان کند، بدون تصرف تاریخی و با ارجاع به یکی از نزدیکان حضرت(س) روایت را بازگو می کند. کتاب رمان تاریخی مذهبی «به سپیدی یک رویا» توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده است.

در بخشی از داستان آمده: «دوست داشت که به اخت الرضا خطابش کنند. آنقدر که به نسبتش با علی ابن موسی الرضا مباهات می کرد. خودش این لقب را به خودش داده بود. سه یا چهار سال بیشتر نداشت، چند نصرانی به دیدار پدر بزرگوارش آمده بودند و مثل همیشه برای محکوم کردن امام و شک و شبهه وارد کردن به دین اسلام. جواب همه ی سوال هایشان را از امام گرفتند، معجزه و کرامت هم از امام دیدند، اما باز هم به حقانیت امام شهادت ندادند، فاطمه معصومه هم آنجا حاضر و ناظر بود. یکی از نصرانیان از حضرت پرسید: این کودک کیست؟ فاطمه جواب داد: من معصومه خواهر رضا هستم...».

نقد کتاب 

داستان سرایی و قصه پردازی از ابتدای زندگی بشر، یکی از علایق مهم و اساسی انسان بوده است

کتاب به «سپیدی یک رویا»، بر پایه روایات مذهبی و با تکیه بر منابع و رساله های شیعه است. داستان سفر حضرت معصومه(س) از مدینه تا قم بوده و به شیوه ای نوشته شده که مرز میان خیال و واقعیت را به هم نزدیک می کند و خواننده را از نظر داستانی اغنا می کند. زیرا خواننده امروزی داستان هایی را می پسندد که تحلیل و منطق در عناصر داستان وجود داشته باشد.

از جمله ویژگی های کتاب: فضای زنانه داستان  است که داستان را  دلنشین و پذیرفتنی و قابل لمس کرده است  و شخصیت اسما که نشان دهنده برخی خصلت های پسندیده و ناپسند انسانی  در داستان است در حالی که در یک شرایط رشد با حضرت معصومه قرار داشته اند  

نویسنده کتاب، راوی داستان را شخصیتی بیرونی انتخاب کرده است ،سلطان، یک زن و خادمه ای معمولی است که به امور حضرت(س) رسیدگی می کرده و با تمام ویژگی های حضرت آشنا است .

همچنین در میان داستان، روایاتی اشاره شده که موجب جذابیت داستان و ایجاد تصویر کلی از امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) می شود. موضوع جالب دیگر اشاره به وفات زنی عالمه از اهل بیت در شهر قم در احادیث و اخبار امامان و پیامبر  بود. و همچنین ذکر فرقه هایی مانند واقفیه،  و اشاره به عقاید و اهداف ایشان که نشئت گرفته از فتنه بنی عباس بودند از دیگر نکاتی است که در کتاب قابل تأمل است..

همچنین منابع کتاب یکی از قابل اعتناترین بخش های کتاب است. در این کتاب از منابع مورد تحسین و ارزشمندی بهره گیری شده و در سه صفحه پایانی به آن استناد شده است اما یکی از نکات قابل نقد ار این کتاب نبود بخش و  فهرست مطالب، عنوان شده که توجیه آنرا در رمان بودن کتاب دانسته اند اما از طرفی حتی کتبی مانند رمانها هم اگر معرفی از بخشها و مطالب کتاب در ابتدای آن داشته باشند قطعا خالی از لطف و فایده نخواهد بود .


  • جمشید چایانی - فرشته پیری

نظرات  (۱)

  • گرافیک مستر
  • فوق العاده هست استاد برهیزکار ، کتابخانه شما کجا هست ؟؟
    راستی دوست داشتید وبلاگ ما رو هم دنبال کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی