کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی
کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی خدمات به اعضا و سایر فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه ایجاد شده است

۱۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
شهریور


  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۷
شهریور


  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۷
شهریور

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۷
شهریور

علیرضا مختارپور در یادداشتی که روزنامه جام‌جم منتشر کرده، مجموعه کتاب سه جلدی «نکته‌ها از گفته‌ها» حاوی سلسله گفتارهای آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا را به علاقه‌مندان کتاب معرفی کرده است

. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یادداشتی که روزنامه جام‌جم در روز شنبه بیست و چهارم شهریورماه منتشر کرده، مجموعه کتاب سه جلدی «نکته‌ها از گفته‌ها» حاوی سلسله گفتارهای آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا در حسینیه الزهرای مشهد مقدس را به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی معرفی کرده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است

محبّت پنهان

همۀ کسانی که حتّی یک بار سخنرانی جناب حجة‌الاسلام فاطمی‌نیا را شنیده باشند چند ویژگی بارز ایشان را به‌وضوح درک کرده اند که از جملۀ آنها کتاب‌شناسی فوق‌العاده، تسلط بر اشعار عربی و فارسی، و نیز ارادت خالصانه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.

برخی از شاگردان و علاقه‌مندان ۲۴۵ نکته از سخنرانی‌های ایشان در حسینیه الزّهزای مشهد را جمع‌آوری و در سه جلد با عنوان «نکته‌ها از گفته‌ها» منتشر کرده اند. مطلب زیر از جلد دوم این مجموعه انتخاب شده‌ است.

محبّت پنهانی سیّدالشّهدا در دلهای مؤمنین:

}حدیثی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل است که فرمودند:

«انّ للحسین محبةً مکتومة فی قلوب المؤمنین. تحقیقاً برای حسین (علیه‌السلام) در دل‌های مؤمنین دوستی و محبت پنهان شده‌ای موجود می‌باشد

حضرت با این فرمایش، یک مطلب بسیار عمیق و قابل تأمل بیان فرموده‌اند. قید مکتومه بسیار مهم است. بعضی از حقایق در انسان موجود است که چه بسا خود او از آنها غافل است، و در شرایط و موقعیت‌های خاصی ظاهر و بارز می‌شود. مثلاً گاهی انسان شخصی را دوست دارد و خودش هم متوجّه این محبت نیست، و یک زمانی پیش می‌آید و یک شرایط و موقعیتی پیدا می‌شود که می‌فهمد او را دوست داشته‌است. بعضی چیزها ممکن است تفصیلاً ظاهر نباشد ولی در خزانۀ خیال و باطن انسان موجود است.

و شاید عبارت: محبّة مکتومة اشاره باشد به این که: عشق به امام حسین (علیه‌السلام) یک گنج پنهانی در دلهای مؤمنین است. و این گنج محبت، ثروت و نعمت بسیار بزرگی است که اگر انسان شرایط دیگر را هم داشته باشد، آن را در وجودش ظاهر می‌کنند و او به مقامات عالیه می‌رسد.

شبیه این مطلب در مورد محبّت خداوند است که خدادوستی و محبّت به حضرت حق، در سرشت بشر نهاده شده است و خلقت او بر اساس محبّت خداوند می‌باشد. چنانچه در صحیفه سجادیه به آن اشاره شده‌ است که می ‌فرماید: «ثمّ بعثهم فی سبیل محبّته، سپس آنان را در راه محبّت خود برانگیخت». منتها این گنج، پنهان شده‌است؛ و گناهان، غفلت‌ها و معصیت‌ها مانع ظهور این محبت است. شاید آیۀ شریفۀ: «واعلموا أنّ الله یحول بین المرء وقلبه وأنّه إلیه تحشرون و بدانید که خداوند در میان شخص و قلب او حایل است.» اشاره به همین مطالب باشد. مثل این که در منزل انسان درخت پربار و سرسبزی وجود داشته باشد که دارای میوه‌های فراوان و لذّت‌بخشی است، ولی دست و پای انسان را بسته‌اند و در اتاقی حبس نموده‌اند که نمی‌تواند به آن درخت نزدیک شده و از آن بهره مند شود!

اجمالاً این معنا یک حقیقت بسیار عمیق و بالایی دارد که خیلی قابل بیان نیست؛ و یک معنای وجدانی است که انسان باید به آن برسد و وجدان کند!

این گنج نهانی محبّت حضرت امام حسین (علیه السلام) که به شیعیان داده شده است از عنایات خاصه و از اسرار الهی است. آن حضرت، دادرس و فریادرس شیعیان است. {


  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۶
شهریور

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۵
شهریور

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۵
شهریور

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۱
شهریور



اسمش چیه؟

سروده: جعفر ابراهیمی و جمعی از شاعران

نـاشـر: افق

تعداد صفحات: ۱۱۲

هیچانه نوعی از شعر است که در آن، معنا و مفهوم مدنظر شاعر نیست و تنها خوش‌آوایی و دل‌نشینی کلام، هدف شاعر از سرایش آن است، برخی معتقدند که برای کودکان خردسال هیچانه‌ها مفیدترین قالب شعری هستند و در پرورش تخیل ایشان بسیار مؤثر خواهند بود.

اشعار کتاب «اسمش چیه؟» از میان اشعار ۶ شاعر بنام و توانای معاصر انتخاب شده‌ است؛ هیچانه‌هایی هستند که در آن شاعر به انتقال محتوا و پیام نیز توجه داشته است و همان لطیفی و خیال‌انگیزی هیچانه را برای کودکان به ارمغان می‌آورند.

مصطفی رحماندوست، از شاعران مجموعه در مقدمة کتاب گفته است: برای سرودن شعرهای این مجموعه ده‌ها جلسة چندساعته وقت گذاشته‌ایم؛ سروده‌های خویش را به داوری و نقد بی‌تعارف یکدیگر سپرده و سروده‌های بسیاری را کنار گذاشته‌ایم و سرانجام به این ۵۲ قطعه‌شعر در این کتاب رسیده‌ایم.

این کتاب علاوه بر معرفی شخصیت‌ها، اشیا و جانداران مختلف به کودکان، با لحن موزون و جذاب خود، نشاط آور است و با نگاهی منحصربه‌فرد دنیای اطراف بچّه‌ها را در قالب شعر برایشان ترسیم می‌کند.

برای خواندن «اسمش چیه؟» همراه با کودکان به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه و اوقات شادی را در کنار فرزندان دلبندتان سپری کنید
  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۱
شهریور

نام و نام خانوادگی

 

امیر حسین نوری

1

ابوالفضل غلامی

2

آیسان طاهری

3

مجتبی سپاسگزار

4

اردشیر پارسایی

5

علی علی کرمی

6

فاطمه نجفی

7

مهسا احدی

8

آرزو همایی

9

فاطمه عابدی

10

ابوالفضل دهقان

11

نسرین خدابنده لو

12

 

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۱
شهریور

  • جمشید چایانی - فرشته پیری