کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی
کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی خدمات به اعضا و سایر فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه ایجاد شده است

۱۸ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۲
مهر




ب مناسبت هفته دفاع مقدس معرفی و خشرح خلاصه ای از کتاب من شهید میشوم در کتابخانه اشرفی اصفهانی انجام شد

کتاب مذکور نوشته رضا عنبری مباشد که شامل مجموعه ای از خاطرات شهید حسین علی نوری متولد روستای داقداق آباد شهرستان کبودراهنگ می باشد، که شامل خاطراتی از دوران جوانی  این شهید است که  همزمان با وقوع انقلاب است و پس از آن هم جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس و تعدادی از خارات ایشان که مربوط به حضور ایشان در جبهه و اتفاقات تلخ و شیرین این دوران میباشد .

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۲
مهر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۷
مهر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۷
مهر

 

کودکان، برکت زندگی و سرمایه های آینده جامعه به شمار می آیند. آنان برای رشد و بالندگی خود، نیازها و در مفهوم دقیق تر حقوقی دارند که باید به درستی به آن پرداخت. با توجه به نقش بی بدیل خانواده در بالندگی شخصیت کودک، پیش از همه، خانواده و سپس جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاس داشت آن بدانند. روز جهانی کودک بهانه ای برای ورود به جهان کودکان است؛ برای ورود به این جهان باید آگاهی های خود را فراموش کنیم و با ناآگاهی های کودکانمان همراه شویم                                                                    



                                                                   



نامگذاری روز جهانی کودک

در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به‌منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست «انجمن بین‌المللی ویژهٔ کودکان سازمان ملل» نام گرفت. در سال ۱۹۵۳، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد گردید و روز ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد

پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک

پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.
این کنوانسیون در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ (سی روز پس از تودیع بیستمین سند تصویب یا الحاق) لازم‌الاجرا شده‌است. تاکنون ۱۹۳ کشور (تمام اعضای ملل متحد به جز ایالات متحده آمریکا و سومالی) این سند را امضا کرده‌اند و در ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود و به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ می‌باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 1372 به این پیمان نامه پیوست، البته با این شرط که هر گاه مفاد پیمان نامه در هر مورد و در هر زمان با قوانین داخلی ایران و موازین اسلامی تعارض پیدا کند، دولت ایران ملزم به رعایت آن نباشد.

محتوای پیمان‌نامه حقوق کودک
کودک بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته می‌شود. مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد. این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آنرا جهت می‌دهد:
-
هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
-
زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.
-
کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند


کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۷
مهر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۱
مهر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۰
مهر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۰۹
مهر


موریس و کتاب‌های پرنده

نویسنده: ویلیام جویس

مترجم: فرمهر منجزی

تصویرگر: جو بلوم

نـاشـر: پرتقال

تعداد صفحات: ۵۲


                                                            

 

همۀ ما می‌دانیم که کتاب‌ها دوستان بسیار مهربان ما هستند، آن‌قدر مهربان که هرگز دوستانشان را تنها نمی‌گذارند و بدون کمترین منّت و توقعّی هر وقت به سراغشان برویم با ما همراه می‌شوند. حتّی گاهی با کمک داستان‌ها و ماجراهای پرشور آن‌ها در حالی که در خانۀ خود نشسته‌ایم بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای تا جاهای دور سفر می‌کنیم و از رؤیاهای شیرین و دوست‌داشتنی لذّت می‌بریم؛ این صفات عمومی همۀ کتاب‌هاست؛ اما هر کدام از ما کتاب ویژۀ خودمان را داریم و به‌نوعی می‌توان گفت: که هریک از ما خود یک کتاب هستیم با یک دنیا ماجرا، ماجرایی که با آغاز زندگی ما شروع می‌شود و پس از پایان زندگی مادّی‌مان، بی‌کم‌وکاست یا تغییر، درست همان‌طور که آن را نوشته‌ایم در کنار ما می‌ماند و شیرینی یا تلخی انتهای داستانش، وابسته به اعمال و رفتار هر یک از ماست و تنها خودمان هستیم که می‌توانیم سرنوشت ابدی کتابمان را رقم بزنیم.

«موریس لسمور» هم کتاب خودش را دارد؛ موریس عاشق کتاب‌ها بود و ذهنش بر اثر کلمه‌های زیاد و جورواجوری که در کتاب‌ها می‌خواند به یک دنیای شگفت‌انگیز مبدّل شده بود. او عادت داشت هر روز ورقی از کتاب زندگی‌اش را بنویسد تا اینکه یک روز، شهر طوفانی شد و همه‌چیز به هم ریخت به‌گونه‌ای که حتّی کلمات کتاب زندگی موریس هم داشتند پراکنده می‌شدند؛ اما کتاب‌ها به داد موریس رسیدند و او به کمک یک دوست مهربان، وارد خانۀ امن کتاب‌ها شد و ترجیح داد، همراه کتاب زندگی‌اش کنار سایر کتاب‌ها بماند و حرف دلشان را بشنود و داستان همۀ آن‌ها را بخواند.

تصور کن، خانه‌ای که کتاب‌ها در آن زندگی می‌کنند چه‌قدر جذّاب و دوست‌داشتی می‌تواند باشد و این‌گونه است که وقتی به خانۀ کتاب‌ها می‌روی (کتابخانه) نمی‌توانی به همۀ کتاب‌ها با دقّت نگاه نکنی و تنها به یک یا چند کتاب اکتفا کنی؛ موریس باهوش بود و همۀ اوقاتی که کنار کتاب‌ها داشت را قدر می‌دانست.

روزها و سال‌های شیرینی برای «موریس و کتاب‌های پرنده» می‌گذشت تا اینکه موریس متوجّه شد..

«موریس و کتاب‌های پرنده‌اش» همراه بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان مهرماه» به کتابخانه‌های ما آمده‌اند؛ اگر دوست دارید این کتاب جذّاب را که  یک انیمیشن هم به نامش ساخته شده و جایزۀ آکادمی اسکار را از آنِ خود کرده است را زودتر بخوانید و با موریس به سرزمین کتاب‌های پرنده سفر کنید به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.

              

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۰۹
مهر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۰۷
مهر



فرماندار کبودراهنگ، عنوان کرد: مشارکت پرشور مردم کبودراهنگ در جشنواره رضوی قابل تقدیر است در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کبودراهنگ صورت گرفت: تقدیر فرماندار از عملکرد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در جشنواره رضوی.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، حجت‌اله مهدوی؛ فرماندار شهرستان کبودراهنگ در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کبودراهنگ به نقش کتاب و کتابخوانی در زیبا جلوه دادن زندگی تاکید کرد.

وی گفت: با اشاره به جایگاه والای کتابخوانی درجامعه افزود: برای دانستن اهمیت موضوع کتابخوانی درجامعه، باید به فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این خصوص توجه کرد.

فرماندار شهرستان کبودراهنگ، ادامه داد: هدف مشترک اعضای انجمن شهرستان کبودراهنگ فراهم کردن بستر لازم برای ارتقاء فرهنگ و سرانه مطالعه دربین مردم است و باید برای رسیدن به این هدف همه زیر ساخت‌های حوزه کتابخوانی، منابع و امکانات را ارتقاء داد.

وی برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی جهت بهره‌گیری از منابع مکتوب و فضای کتابخانه و استفاده از فضای مجازی جهت تبلیغ و توسعه کتابخوانی و بهره‌گیری از منابع موجود جهت تحقیق و پژوهش را از ظرفیت‌های قابل استفاده در این حوزه برشمرد.

مهدوی در پایان ضمن تشکر از زحمات تمامی عوامل برگزاری هشتمین دوره جشنواره رضوی، افزود: با توجه به کمیت بسیار درخشان این جشنواره امیدواریم شاهد اثرات کیفی آن در زندگی مطالعه کنندگان آثار مربوطه باشیم.

در ادامه دکتر عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال، بیان کرد: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی مردم با زندگانی پر برکت حضرت امام رضا(علیه السلام)، حضرت معصومه(سلام الله علیها) و احمد بن موسی(علیه السلام) به چهار شیوه مکتوب، نقاشی، آنلاین و پویش مجازی برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۴۵ هزار نفر در استان همدان در این جشنواره شرکت کردند که شهرستان کبودراهنگ با حمایت مسئولین شهرستان و زحمات کتابداران با رشد 154 درصدی نسبت به سال گذشته و مشارکت8984 نفر در این زمینه با عملکردی بسیار مطلوب یکی از بهترین شهرستان‌ها در برگزاری این جشنواره بود.

سید جواد معینی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کبودراهنگ نیز ضمن اشاره به فعالیت 13 کتابخانه نهادی و مشارکتی در این شهرستان افزود: از این تعداد کتابخانه 6باب شهری و 7باب روستایی است.

وی تصریح کرد: در این شهرستان 7789 نفر در کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی عضو هستند که سرانه شهرستان در این زمینه 2/6 درصد جمعیت شهرستان می‌باشد که این سرانه از میانگین استانی و کشوری بالاتر است و شهرستان کبودراهنگ در این شاخص رتبه اول استان را دارا می‌باشد.

معینی عنوان کرد: در کتابخانه‌های عمومی شهرستان 117581 جلد کتاب وجود دارد که سرانه کتاب در این شهرستان 93 جلد برای هر 100 نفر است.

  • جمشید چایانی - فرشته پیری