کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی
کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی خدمات به اعضا و سایر فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه ایجاد شده است

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۷
آذر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۷
آذر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۴
آذر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۴
آذر

طی اطلاعیه ای از سوی دبیرخانه سومین دوره جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی، فراخوان مشارکت علاقه مندان در این جشنواره منتشر شد      

                                    


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فراخوان سومین دوره جشنواره خاطره نویسی در دو بخش کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی منتشر شد.

بر این اساس کتابداران می توانند در موضوعات «کتابدار و کودک»، «ارزشمندترین تجربه کاری»، «اهدای کتاب»، «کتابدار و دنیای مجازی»، «کتابدار و خانواده»، «نقش کتابدار در تغییر تصمیمات و سبک زندگی اعضاء»، «خاطرات من از اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ ترویجی در کتابخانه (باهم بخوانیم، جلسات نقد و بررسی، نشست کتاب‌خوان و ...)»، «ارتباط با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» و «ارتباط با مخاطب» خاطرات خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
همچنین اعضای کتابخانه ها که علاقه مند به شرکت در این جشنواره هستند می توانند خاطرات خود را با موضوعات «نخستین تجربه حضور»، «دوستان کتابخانه»، «من و کتابدار»، «روزهای کتابخانه‌ای من»، «خاطرات من از حضور در برنامه‌های فرهنگی ـ ترویجی (باهم بخوانیم، جلسات نقد و بررسی، نشست کتاب‌خوان و ...)» و «ارتباط با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» به نگارش در آورده و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه سومین دوره جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی، دو گروه کتابدار و عضو کتابخانه می توانند در بخش ویژه این جشنواره که شامل خاطرات سفر اربعین و خاطرات سفر به مشهد مقدس است، شرکت کنند.

مقررات شرکت در جشنواره

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره امکان شرکت همه کتابداران شاغل در کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون‌های عالی مساجد، مدارس، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... وجود دارد.
همچنین آثار ارسالی نباید قبل از این در جشنواره یا مسابقه دیگری شرکت داده شده باشد و این خاطرات مربوط به سال ۹۴ به بعد باشد.
علاقه مندان برای شرکت در جشنواره می بایست  آثار ارسالی را در یک برگه A۴  تایپ و ارسال کنند. فایل متون باید در قالب Word و فونت Nazanin ۱۲  ارسال شود. علاوه بر این، آثار ارسالی می بایست مشتمل بر نام نویسنده، مشخصات فردی و اطلاعات تماس باشد.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر با ارسال ۳ اثر در سومین دوره جشنواره خاطره نویسی کتابداران واعضا شرکت کند و دبیرخانه جشنواره نیز مجاز است از آثار ارسالی به صور مختلف و در رسانه های عمومی استفاده کند.

جوایز برگزیدگان

در این جشنواره در هر موضوع یک نفر برگزیده و  ۲ نفر شایسته تقدیر خواهند شد. بر این اساس برگزیدگان شامل ۱۵ نفر تندیس نهاد و ۵ میلیون ریال و در بخش شایستگان تقدیر ۳۰ نفر تندیس نهاد و ۳ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.
در بخش ویژه این جشنواره نیز به ۱۰ نفر از برگزیدگان تندیس نهاد و ۲ میلیون ریال و شایستگان تقدیر نیز شامل ۱۰ نفر تندیس نهاد و  ۱ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.

شیوه تحویل آثار

بر اساس اعلام دبیرخانه سومین دوره جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی، کتابداران نهادی و مشارکتی می توانند آثار خود را به ادارات شهرستان تحویل داده تا پس از تجمیع آثار در ادارات کل استان، به اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال شود.
کتابداران سایر ارگان ها نیز با سه روش تحویل به کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تحویل به ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و ایمیل به دبیرخانه (اداره کل امور فرهنگی) به آدرس «khatereh@iranpl.ir» آثار خود را در این جشنواره شرکت دهند.
بر این اساس داوری آثار پس از ارسال همه خاطرات توسط ادارات کل استان‌ها به ستاد، از طریق هیئت داوران انجام خواهد شد.

شاخص‌های انتخاب هیئت داوران

در این دوره از جشنواره، هیئت داوران با توجه به دارا بودن تخصص و تجربه لازم در زمینه موضوع مسابقه؛ اشراف به موضوع؛ سابقه فعالیت و کار در موضوع نویسندگی و لحاظ نمودن شرایط خاص قشر و منطقه (شهرستان و استان) در داوری آثار انتخاب شده اند.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره معیارها و امتیازهای داوری این دوره ۱۰۰ امتیاز بوده که جزییات آن از این قرار است:
نثر روان و صمیمی(۲۵ امتیاز)، برجسته بودن حوادث (۱۳ امتیاز)، توجه به جزئیات واقعه (۱۸ امتیاز)، داشتن ابتدا و انتها (روایت‌مندی) (۱۲ امتیاز)، خلاصه نوشتن (۱۲ امتیاز)، سوژه داشتن ( شخصیت‌پردازی) (۱۰ امتیاز) و اشاره به زمان و مکان (۱۰ امتیاز)

علاقه مندان برای شرکت در سومین دوره جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی می توانند تا ۱۰ دی ماه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.



  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۲۴
آذر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۷
آذر

کتابخانه عمومی وفرهنگ مطالعه وانس باکتاب،خانواده و کتاب 

                                            


فرهنگ مطالعه

برای پیش گیری از مفسده های اخلاقی، رهایی از پوچ گرایی، بالابردن سطح تحصیلی نوجوانان و جوانان، و نیز پیشرفت وضعیت فرهنگی خانواده ها، باید آنان را به مطالعه هرچه بیشتر تشویق کنیم؛ چرا که پرورش ذهن خلاق و مبتکر دانش پژوهان و تقویت روحیه علمی و دینی نسل سوم این مرز و بوم و باز شدن افق دید آینده سازان برای مشاهده شگفتی های جهان، همه در گرو مطالعه است. بر این اساس، با توجه به اهمیتی که دین مبین اسلام و بزرگان دینی به مطالعه داده اند، برای دفاع از آرمان های دینی و فرهنگ اسلامی و جبران عقب ماندگی ها و رسیدن به خود باوری، باید فرهنگ مطالعه همگانی شود.

کتابخانه عمومی

کتاب خانه های عمومی، در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی های عمومی جامعه نقش به سزایی دارند. به تعبیری، عزم این نهاد، کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی، در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه می باشد. کتاب خانه، نهادی است که با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از دانش، زمینه بهره گیری مناسب از اندوخته های بشری را فراهم می آورد و با تأمین فرصت های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیّا ساخته و بر پیشرفت حیات اجتماعی می افزاید. با این توصیف، وظیفه همگان است که با استقبال از این مکان ارزشمند، بر شکوفایی استعدادهای نهفته میهن اسلامی مان بیفزاییم
  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۷
آذر

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۱۴
آذر

قصّه‌های شب‌های چلّه

نویسنده: الهام ابراهیمی

تصویرگر: آناهیتا تیموریان

انتشارات: سروش، دورة سه‌جلدی    

                               


«گرمابخش شب‌های بلند یلدا»

یادش به خیر؛ یلدا می‌آمد و پای کرسی گرم مهربانی، همراه قصّه‌های شیرین مادر بزرگ، تنها دقیقه‌ای زودتر به شب می‌رسیدیم؛ اما آرامشی دوچندان را تجربه می‌کردیم. بزرگ‌تر هم که شدیم؛ یک یلدا را حق کودکی داشتیم و مجال می‌یافتیم یک دل سیر، مهمان دنیای قصه‌های کودکانة چلّه‌ شویم و با پر خیال به آسمان زیبا و مصفّای افسانه‌ها پرواز کنیم.

شب‌های چلّه و خاطراتش تا ابد در یاد و قلب ما جاوید است؛ گرچه دنیای دود و ماشین و بخاری گازی؛ طعم گرم و دلنشین کرسی در کنار قصّه‌های مادر بزرگ مهربان را از یاد زمستان‌هایمان بُرد.

«قصّه‌های شب‌های چلّه»، مجموعه‌ای ۳ جلدی است که در هر جلد سه داستان افسانه‌ای کوتاه خواندنی و شنیدنی نقل شده است: «همسایة فقیر و همسایة ثروتمند»، «غول و ماهیگیر»، «به دنبال بخت» داستان‌هایی است که در جلد اول این مجموعه می‌خوانیم. ماجراهای «مرد خسیس»، «غلام تنبل»، «گنج واقعی» را در جلد دوم این مجموعه‌داستان دنبال می‌کنیم و با داستان «مرد زیرک و چاه خداداد»، «پهلوان ترسو» و «ملک و شاهین» در جلد سوم این داستان‌های جذّاب آشنا می‌شویم.

رنگ‌آمیزی خیال‌انگیز و تصاویر ساده و در عین حال جذّاب کتاب، علاوه بر تناسب با مضامین هر قصّه، یادآور خیال‌پردازی‌های کودکانه‌ای است که هنگام شنیدن داستان‌های مادربزرگ‌ها در ذهنمان نقش می‌بست.

اگر برای یلدای پیش‌رو و یلداهای آینده، مایلید نقش دوست‌داشتنی قصّه‌گوی چلّه را ایفا کنید؛ این مجموعه‌داستان موجود در بستة ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» را از دست ندهید.



  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۰۵
آذر

کتاب‌های «ادب نبوی»، «سزمین آرزوها»، «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» و «قصه های شب چله» به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان آذر ماه، معرفی شدند



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان آذر ماه با ارائه کتاب‌های «ادب نبوی» از آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، «سزمین آرزوها» از مرتضی عبدالوهابی، «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» از اعظم سبحانیان و «قصه های شب چله» از الهام ابراهیمی معرفی شد

  • جمشید چایانی - فرشته پیری
۰۳
آذر


وقتی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ متولّد شد، دیوها رانده شدند و مردم را زمین لرزه ای فرا گرفت که به همه جای دنیا رسید تا آنجا که کلیسا ها ویران گشت و چیزی که جز خدا پرستش می‌شد از جای خود کنده شد و ستارگانی هویدا گشت که پیش از آن دیده نمی‌شد و کاهنان یهود از آن در شگفت ماندند.[4]
 
ایوان کسری بلرزید و چهار کنگره آن افتاد و آتشکدة فارس که هزار سال خاموش نشده بود در آن شب خاموش شد و داناترین علمای مجوس در آن شب در خواب دید که شترانی عربی اسبانی سرکش را می‌کشند و از دجله گذشتند و داخل بلاد ایشان شدند،[5] و طاق کسری از میانش شکست و دو حصّه شد و آب دجله شکافته شد و در قصر او جاری گردید و نوری در آن شب از طرف حجاز ظاهر شد و در عالم منتشر گردید و پرواز کرد تا به مشرق رسید، هر بتی که در هر جای عالم بود بر رو افتادند و دریاچه ساوه که سالها آن را می‌پرستیدند فرو رفت و خشک شد و وادی سماوه که سال ها بود کسی آب در آن ندیده بود آب در آن جاری شد.[6]
 
 
تخت هر پادشاهی در آن صبح سرنگون شده بود و جمیع پادشاهان در آن روز لال بودند و سخن نمی‌توانستند بگویند و علم کاهنان ـ پیشگویان ـ برطرف شد و سحر ساحران باطل شد وهر کاهن و پیش گوئی که بود میان او و همزادی که داشت و خبر ها را به او می‌داد جدایی افتاد و قریش در میان عرب بزرگ شدند و ایشان را آل الله گفتند، چونکه آنان در خانة خدا بودند.[7] و آمنه مادر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ گفت: که چون پسرم بر زمین رسید دست ها را بر زمین گذاشت و سر به سوی آسمان بلند کرد و به اطراف نظر کرد پس از او نوری ساطع شد که همه چیز را روشن کرد و به سبب آن نور قصرهای شام را دیدم و در میان آن روشنی صدایی شنیدم که قائلی ـ گوینده‌ای ـ می‌گفت: زاییدی بهترین مردم را، پس نام او را محمّد بگذار.[8]

از حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است؛ که چون آن حضرت متولّد شد بت ها که بر کعبه گذاشته بودند همه بر رو افتادند و چون شام شد این ندا از آسمان رسید که: جاءَ الحق و زهق الباطل إنَّ الباطل کان زهوقا؛[9] حق آمد و باطل نابود شد همانا باطل نابود شدنی است.[10] و جمیع دنیا در آن شب روشن شد و هر سنگ و کلوخی و درختی خندید و آنچه در آسمانها و زمین ها بود تسبیح خدا گفتند و شیطان گریخت و می‌گفت: بهترین امّتها و بهترین خلایق و گرامی ترین بندگان و بزرگ ترین عالمیان محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ است.[11]
 
مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج از امام موسی ـ علیه السلام ـ روایت کرده است که چون پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از مادر متولد شد، دست چپ را بر زمین گذاشت و دست راست را به سوی آسمان کرد و لبهای خود را به توحید به حرکت آورد و از دهان مبارکش نوری ساطع شد که اهل مکّه قصرهای بصری و اطراف آن را که از شام است دیدند و قصرهای سرخ یمن و نواحی آن را و قصرهای سفید اصطخر فارس و حوالی آن را دیدند و در شب ولادت آن حضرت دنیا روشن شد تا آن که جنّ و انس و شیاطین ترسیدند و گفتند در زمین امر غریبی رُخ داده است.
 
ملائکه را دیدند که فرود می‌آمدند و بالا می‌رفتند و تسبیح و تقدیس خدا می‌کردند و ستاره ها به حرکت آمدند و در میان هوا می‌ریختند.[12] و در آن وقت شیطان در میان اولاد خود فریاد کرد تا همه نزد او جمع شدند و گفتند: چه چیز تو را آشفته ساخته است ای سید ما، گفت: وای بر شما از اول شب تا حال احوال آسمان و زمین را متغیر می‌یابم و باید که حادثه عظیمی در زمین واقع شده باشد که تا عیسی به آسمان رفته است مثل آن واقع نشده است، پس بروید و جستجو کنید که چه امر غریبی حادث شده است، پس متفرّق شدند و گردیدند و برگشتند و گفتند چیزی نیافتیم، ابلیس بزرگ شیطانها گفت که دانستن این، کار من است، پس جستجو کرد در تمام دنیا تا به حرم رسید، دید ملائکه اطراف حرم را فرو گرفته اند، چون خواست که داخل شود ملائکه بر او بانگ زدند و او برگشت؛ پس کوچک شد مانند گنجشکی و از جانب کوه حری داخل شد، جبرئیل گفت: برگرد ای ملعون، گفت: ای جبرئیل یک سوال از تو می‌کنم، بگو امشب در زمین چه اتّفاقی افتاده است، جبرئیل گفت: محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ که بهترین پیغمبران است امشب متولّد شده است، پرسید که آیا مرا در او بهره ای هست؟ گفت: نه، پرسید آیا در امّت او بهره دارم؟ گفت: بلی، ابلیس گفت: راضی شدم.[13]


  • جمشید چایانی - فرشته پیری