به استحضار کلیه همکاران محترم می رساند با توجه به ارائه ی انواع خدمات متنوع الکترونیک در بانک ها، کلاهبرداران به روش های جدیدی روی آورده اند.
یکی از این روش ها تماس فرد کلاهبردار با طعمه و اعلام برنده شدن مبلغی طی مسابقه یا قرعه کشی است.
اخیراً نیز کلاهبرداری با یکی از اعضای کتابخانه تماس گرفته و مدعی شده که:«از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور تماس گرفته ام، شما طی یک مسابقه کتابخوانی برنده وجهی شده اید و نیاز است برای دریافت مبلغ جایزه به خود پرداز مراجعه کنید.» البته با هوشیاری عضو محترم این کلاهبرداری به نتیجه نرسیده است.
لذا بدینوسیله به آگاهی می رساند اینگونه روش ها کلاهبرداری است. برای دریافت جایزه از هرگونه مرجعی هیچ نیازی به مراجعه به عابر بانک و یا قراردادن اطلاعات شخصی مانند موجودی حساب ، کدملی، تاریخ تولد و یا رمز دوم کارت نمی باشد و تحت هیچ عنوانی اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
همچنین افراد کلاهبردار برای ترغیب افراد قربانی به انجام کارهایی مانند ارائه رمز دوم کارت و یا مراجعه به خودپرداز و انتقال وجه از روش های گوناگون مانند گفتن اینکه «شما کسری موجودی دارید»، «با انتخاب زبان انگلیسی در خود پردازها کارهایی که به شما گفته می شود را انجام دهید»و یا مراجعه به سایت اینترنتی که اعلام می کنند و وارد کردن اطلاعت کارت عابربانک در آن، سعی در کلاهبرداری و برداشت موجودی حساب شما را دارند. لذا لازم است در این خصوص هوشیاری لازم را داشته باشید.
در برخورد با این گونه تماس ها ابتدا موضوع به حراست محیط اطلاع داده شود و ضمن تماس با پلیس 110 شماره فرد مذکور را اعلام نمائید.
مسئولان محترم کتابخانه ها برای آگاه سازی و اطلاع رسانی به اعضا محترم کتابخانه می توانند موارد هوشیاری لازم در این خصوص را در تابلوی اعلانات کتابخانه ها نصب داشته باشند.