کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی
کتابخانه عمومی شهید اشرفی اصفهانی کبود راهنگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی خدمات به اعضا و سایر فعالیتهای فرهنگی انجام شده در کتابخانه ایجاد شده است

خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست اثر کیم وو چونگ

این مقاله از روی نسخه اصلی و انگلیسی کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست خلاصه برداری شده است!

خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست (Every Street Is Paved With Gold)

پشت جلد کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست آمده است که شما باید با کیم وو چونگ آشنا شوید، نه تنها به این دلیل که پسربچه فقیری بود که با تلاش و کوششی وصف‌ناپذیر، گروه صنعتی دوو را با بیش از ۲۵ میلیارد دلار فروش سالیانه تاسیس کرد و یا به این دلیل که رهبران جهان، نبوغ افسانه‌ای او را در کار و تجارت ستوده‌اند؛ شما می‌بایست با وی آشنا شوید، زیرا سرگذشت وی مجموعه‌ای از راهنمایی‌های خلاقانه و کاربردی در راه رسیدن به موفقیت در کار و زندگیست. این کتاب می‌تواند انگیزه‌ای شگرف جهت کارآفرینی در شما به وجود بیاورد پس اگر همیشه حسی درون شما یادآوری می‌کند که می‌توانید بیش از آنچه که هم اکنون هستید باشید حتما کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست را مطالعه کنید تا آماده حرکت در مسیر درست شوید. فراموش نکنید که پس از مطالعه این کتاب و تصمیم بر حرکت ابتدا باید به فکر فروش محصول باشید نه تولید آن!

کیم وو چونگ کیست؟

خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست

کیم وو چونگ (زاده ۱۹ دسامبر ۱۹۳۶) رئیس سابق هیئت مدیره و مؤسس گروه سابق دوو درشهر تااگو کره به دنیا آمد، کیم در دوران کودکی، زمانی که یک پسربچه بود، به فروش روزنامه می‌پرداخت. او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه (در دبیرستان کیونگی) در سال ۱۹۶۰ موفق به اخذ دانشنامه اقتصاد از دانشگاه یانس کره جنوبی گردید. پس از یک سال خدمت در شورای توسعه اقتصادی کره جنوبی که یک ارگان دولتی است، کار تجاری خود را درشرکت صنایع هان سانگ آغاز نمود و تا قبل از سال ۱۹۶۷ که خود شرکت صنایع دوو را تأسیس کرد؛ در این شرکت تا مقام مدیریت ارتقا پیدا کرد. کیم، سپس این کار را رها کرد و صنایع دوو را با ۵ نفر به عنوان شریک راه ‌اندازی کرد. کیم شرکت‌های ورشکسته بسیاری خرید؛ چنان ‌که بخش بزرگی از دوو از شرکت‌های ورشکسته و دارای بدهی ساخته شده‌ است که توسط دوو خریداری شده‌اند. او یک ریسک کننده جسور در جهان سوم محسوب می‌شود. مسلما کیم برای فعالیت‌های خود محرکی دارد اما محرک او زیاده طلبی نیست! کیم در جهان کسب و تجارت کره موقعیت ممتازی دارد. او گاهی آنقدر خوب به نظر می‌رسد که نمی‌تواند واقعی باشد. کیم به جای این که صحنه گردان یک نمایش انفرادی باشد، با استخدام بیش از ۹۰,۰۰۰ کارمند و افزودن روحیه خلاق و جسورانه خود به آن‌ها کارآیی خود را چندین برابر کرده است. کیم به نقاط ضعف شخصی اش ازعان دارد.

کیم وو چونگ می‌گوید:

« من از نقاشی یا موزیک اطلاعی ندارم. تصور می کنم این نوعی عدم تعادل است ولی تمام توجه من به کسب و کار است.» به هر کجا که می‌روم فوری در می یابم که پول در کجا باید به دست بیاید! در دنیا جاهایی وجود دارد که در خیابان‌هایش پول نریخته است.

اما چرا اسم کتاب «سنگفرش هر خیابان از طلاست» انتخاب شده است؟ نویسنده معتقد است هر کجا می‌رود سریعاً متوجه می‌شود چگونه می‌توان در آنجا تجارت را آغاز کرد، وی معتقد است همه خیابان‌ها از طلا پوشیده شده‌اند پس خود نیز به سراغ آن رفته است، البته بسیاری از مکان‌ها نیز وجود دارند که با طلا پوشانده نشده‌اند و تجارت و پول درآوردن در آن جا آسان نمی‌باشد و نیاز به کار سخت و طاقت ‌فرسا دارد، البته وی این موضوع را صرفا جهت نشان دادن طرز تفکر خود بیان کرده است. تاریخ نگارش کتاب مربوط به بهار ۱۹۸۹ میلادی و ۱۳۶۷ شمسی می‌باشد و یک کتاب مدیریتی و انگیزشی محسوب می‌شود. خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست مجموعه‌‌ای از یادداشت‌های کیم وو چونگ خطاب به کشورش است که بعد از گردآوری به شکل یک کتاب درآمده است. این کتاب در کره تبدیل به پرفروش ‌ترین کتاب شد و به دلیل پیام‌های جهانی که دارد یکی از موفق ‌ترین کتاب‌های جهان نیز لقب گرفته است. کتاب از ۴ قسمت و ۵۲ فصل تشکل شده است. هر فصل به طور خلاصه موضوعی را بررسی می‌کند.

۴ قسمت اصلی کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست عبارت است از:

۱- رویاپردازی

۲- مدیریت

۳- رشد کردن

۴- رهبری

این کتاب را می‌توان یک کتاب مدیریتی و انگیزشی به طور هم زمان دانست، داستان موفقیت در این کتاب به گونه‌ای روایت می‌شود که هر ناشدنی را شدنی نشان می‌دهد و سعی می‌کند نشان دهد، انسان می‌تواند هر مانعی را در مسیر موفقیت پس بزند، از جمله مهم ترین نکاتی که در این کتاب به آن اشاره می‌شود، مفهوم مهم بی معنی دانستن غیرممکن است، البته روایت کتاب کاملا بر اهمیت تلاش جهت دستیابی به اهداف تاکید دارد. اختصاص زمان و علاقه زیاد به کاری که انجام می‌دهید از جمله مهم ترین ارکان موفقیت است که در این کتاب به آن اشاره شده است. این کتاب ثابت می‌کند که اگر شما به سختی کار کنید و از پولتان برای بهبود وضع جامعه خود استفاده کنید، آنگاه واقعا به این نتیجه می‌رسید که سنگ فرش هر خیابان از طلاست و وارد جاده موفقیت واقعی می‌شوید.

در ادامه برخی از مهمترین مفاهیمی که در کتاب به آن‌ها تاکید شده است را مرور می‌کنیم:

۱- امید:

امید یکی از مهم ترین مفاهیمی است که در سرتاسر این کتاب با آن مواجه می‌شویم، تا جایی که نویسنده، نا امیدی را نقطه پایان پیشرفت تلقی می‌کند. نویسنده تاکید می‌کند که هیچ وقت از حرکت و ادامه دادن دست برندارید، تا جایی که حرکت نکردن را معادل فلج بودن می‌داند. نویسنده در کتاب تاکید می‌کند که درست لجظه‌ای که فکر می‌کنیم تلاش ها دیگر نتیجه‌ای نخواهند داشت و همه نا امید هستند، باید به تلاش ادامه داد، عموم موفقیت‌های بزرگ حاصل تلاش در زمان‌هایی است که همه دست از تلاش برداشته‌اند.

۲- زمان:

زمان در این کتاب به عنوان مهم ترین دارایی افراد معرف می‌شود، نویسنده بهره وری درست و کافی از زمان را در حفظ صحیح آن تعریف می‌داند، چرا که زمان در گذر است و نمی‌توان مانند سایر دارایی ها آن را حفظ کرد و تنها راه، نهایت بهره وری از زمان است. نباید فراموش کرد که شما هرگز به عقب برنمی گردید. وقت طلاست. ممکن است دو نفر در انجام یک کار موفق باشند اما کسی که وقت کمتری را اختصاص داده، موفق تر است.

۳- کسب تجربه:

در این کتاب  مسافرت، دوستی با انواع آدم ها، انجام کارها با عزم و اراده و خواندن کتاب به عنوان ۴ روش کسب تجربه معرفی می‌شود و نویسنده تجربه را بزرگترین معلم آدمی می‌داند.

۴- رویا:

نویسنده تاریخ را متعلق به افرادی می‌داند که رویاهای بزرگ در سر دارند و داشتن این رویاها را نیروی لازم برای تغییر جهان می‌داند. کیم در جایی از کتاب می‌گوید هیچ چیز نمی‌توانست مرا از حرکت نگه دارد و این نشان از بزرگ بودن آرزوهایی است که وی در طول این مسیر در ذهن خود می‌پرورانده است.

۵- رویاهای خلاق:

نویسنده معتقد است باید از مغز کار کشید، ایده‌ها از ورود اطلاعات سرچشمه می‌گیرند، لذا تا زمانی که به مغز اطلاعات وارد نشود، خروجی نخواهد داشت.

خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست

۶- اشتراک اطلاعات:

در عصر امروز کسانی که دانش خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و تنها به فکر خود هستند، از دیگران عقب تر می‌مانند. وی خودخواهی فکری و مادی را زشت و نکوهیده می‌داند. همه ما به هم وابسته‌ایم و به کمک هم احتیاج داریم. ادم ها نمی‌توانند به تنهایی زندگی کنند.

۷- شغل خوب:

نویسنده معتقد است هرکسی در جهان جای خودش را دارد و نظم زمانی به وجود می‌آید که هر چیزی در جای خودش باشد، در جایی از کتاب می‌گوید همه ما باید کاری را بکنیم که باید بکنیم.

۸- کار زیاد:

نویسنده اهمیت کار زیاد را آن جایی می‌بیند که تبدیل به ایده‌های خلاق و بزرگ می‌شود، البته تاکید دارد که باید از کار کردن لذت برد و آرزوهای بزرگ داشت. اگر می‌خواهید در اوج بمانید باید به همان اندازه سخت کار کنید.

۹- تجارت:

در این کتاب که عموما از آن به عنوان یک کتاب انگیزشی یاد می‌کنند، نکات مدیریتی مهمی در دل مسیر زندگی کیم وو چونگ نهفته است. وی در جایی از کتاب تجارت را چیزی برتر از یک معادله ساده ریاضی می‌داند و معتقد است در تجارت باید ۱ و ۱ را تبدیل به ۱۰ و سپس به ۵۰  کرد. البته کیم تجارت را در سود کردن تعریف نمی‌کند و معتقد است بخش مهمی از تجارت کمتر ضرر کردن است که در این جمله همان مفهوم مدیریتی نهفته است.

۱۰- تخصص:

کیم معتقد است تخصص، عمیق شدن و دانش بالا در یک موضوع، ارزش افزوده به همراه دارد، در این باره از پزشکان و نویسندگان نام می‌برد و معتقد است باید خود را غرق کارتان کنید، این تخصص است که منجر به موفقیت می‌شود.

۱۱- اهمیت بحران:

زندگی رنج و دنیا دریایی از آن است، کیم بحران‌ها و سختی ها را از مهم ترین عوامل رشد تلقی  می‌کند و تا جایی که می‌گوید من را جنگ کره به این جا رساند. فرصت ها را زاییده سختی ها و ناملایمات می‌داند و نقطه تمایز افراد موفق را در این می‌داند که در شرایط بحرانی نسبت به سایرین چگونه عمل می‌کنند.

۱۲- اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس همه چیز را ممکن می‌سازد، کافیست باور داشته باشید که می‌توانید کاری را انجام دهید، آنگاه می‌توانید حتی سرنوشت خود را نیز تغییر دهید، قبل از آن که دست به انجام کاری بزنید باید به این که می‌توانید آن را انجام دهید، باور داشته باشید.

۱۳- راز سلامتی:

پیش از این از تاکید کیم بر کار سخت گفتیم، اما نکته جالب آن است که در جای دیگری از کتاب وی از راز سلامتی خویش می‌گوید که کار سخت است. اما نه کاری که سخت و ملال آور است، بلکه کاری که از آن لذت ببرید! اون روان را مهم تر از جسم می‌داند و معتقد است مادی گرایی نباید مانع از پرداختن به روان آدمی شود.

۱۴- نگاه به آینده به جای نگاه به گذشته:

نگاه بیش از اندازه به گذشته، شما را از دیدن آینده باز می‌دارد، لذا نباید به گذشته چسبید. هرچه به سطوح بالاتری بروید، هم چون بالای یک کوه، افق‌های بزرگتری پیش روی شما قرار می‌گیرد. وی حتی در جایی از کتاب اشاره می‌کند که اولویت استخدام را به کسانی می‌داده است که در سطح جهانی فکر کنند و جهان را به مبارزه بطلبند.

۱۵- احساس رضایت:

احساس رضایت یک نسل، به معنی دست از کار و تلاش برداشتن و رضایت به سطوح فعلی از هر آنچه هست می‌شود، این امر، موجبات نارضایتی نسل بعدی را فراهم می‌کند. ضمنا این موضوع مهم که تفکر کیم بلند مدت بوده و تبعات رفتارها در طول نسل بعدی را هم لحاظ می‌کرده از نکات مهم این بخش است. تفکر بلند مدت و لحاظ کردن اثرات طولانی مدت یک تصمیم، یکی از مهم ترین اصول مدیریتی است.

خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست

در انتهای خلاصه کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست وو چونگ ۸ گام برای یک زندگی کامل ارائه می‌دهد مهم ترین نکات آن‌ها به شرح زیر است:

جوانی را مرحله مهمی از زندگی دانسته و به نوعی پایه و اجر مهم و ابتدای ادامه مسیر زندگی تلقی می‌کند. پرورش ذهن، تفکر خلاق و وادار کردن خود به داشتن نگاه متفاوت به محیط اطراف، از جمله مهم­ترین نکاتی است که هم در این بخش هم پیش از این و در سرتاسر کتاب به آن تاکید می‌شود، کیم معتقد است در هر خیابانی آن قدر پول هست که او می‌تواند پول پارو کند و این نشان از این است که او بهترین فرصت ها را از محیط‌های اطراف خود خلق و از آن‌ها استفاده می‌کند. این امر خود زمینه چالش طلبی را فراهم می‌کند، بدون شک خلق فرصت بدون سختی میسر نمی‌شود و این فرصت ها نیز از درون چالش ها خلق می‌شوند. کیم در این کتاب از یک سو خواننده را به رشد هرچه بیشتر، بزرگتر فکر کردن و ایده ها و آرزوهای بزرگ تشویق می‌کند و نکته جالب آن است که در همین حین او را به فروتنی نیز رهسپار می‌کند، چرا که آن جا که آدمی فکر کند از سایرین برتر است، درست همانجاست که رشد متوقف می‌شود. پس شاید غلط نباشد اگر از دنیای کیم وو چونگ به عنوان یک دنیای بی انتها تعبیر کرد، جایی که هیچ انتهایی برای مسیر پیش روی خود قائل نیست و مدام افق‌های بزرگتری پیش روی خود خلق می‌کند.

  • جمشید چایانی - فرشته پیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی